Dwell time…
Bericht
1 januari 2016
Laat alles zien

Dwell time…

Google is er veel aan gelegen om alleen kwalitatief goede content hoog te laten scoren in zoekresultaten. Om die score te meten, gebruikt Google o.a. de zogenaamde ‘dwell time’ als graadmeter. Na een zoekterm in Google te hebben ingetoetst krijg je een lijst met relevante zoekresultaten voor je. Je klikt op het zoekresultaat dat het dichtst je zoekterm benadert in de hoop daar het antwoord te vinden op je vraag. Maar als de pagina die je bezoekt niet goed aansluit op je zoekvraag, navigeer je weer snel terug naar de zoekresultaten en kies je een andere link.

De tijd tussen je eerste klik en je terugkeer op de resultatenpagina, is je dwell time en die wordt door Google gemeten. Je dwell time is in dit geval opvallend kort en Google leidt daar terecht uit af dat de link niet goed aansluit op je zoekvraag. En dat is niet in het belang van jou, de bezoeker, en ook niet in het belang van Google. Die wil immers graag dat je zo snel mogelijk wordt doorverwezen naar de juiste pagina. Met een slechte dwell time, zeg je eigenlijk dat de zoekmachine haar werk niet goed doet.

Daarom hecht Google in toenemende mate aan kwaliteitscontent op de aangeboden pagina’s. Omdat daarmee de kans groter is dat (zoek)vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. Kortom: staar je nooit blind op uitsluitend goede SEO; die biedt geen garantie dat het aanbod ook goed aansluit op zoekvragen. Denk maar aan de betaalde pagina’s bovenaan (met ‘adv.’ in een kadertje): aan de metatekst kun je vaak al zien dat ze niet goed aansluiten op je zoekvraag.

Je bounce rate kan al een indicatie geven van de aansluiting tussen vraag en aanbod. Je verplaatsen in de klant is dan een logische stap. Wat komt hij bij mij halen? Hoe kan ik mijn aanbod zo verpakken dat de klant op mijn pagina blijft? En: hoe zorg ik voor kwaliteitscontent? Door aandacht te besteden aan je aanbod en dit te verpakken in prikkelende teksten met de juiste koppen. Door steeds je klant centraal te stellen en aansluiting te zoeken met zijn wensen.
Goede SEO is vooral gericht op mensen en niet op (zoek)machines.

Comments are closed.